Hei Carina Brithén
Carina Brithén, joka on graafikko Formacilla, vastaa kysymyksiin taustastaan, työroolistaan Formacilla, haasteista ja siitä, miten grafiikkaa tulostetaan.
Kerro lyhyesti taustastasi ja roolistasi Formacilla.
Oma urani graafisella alalla alkoi 27 vuotta sitten. Isäni oli valokuvaaja ja skannerinkäyttäjä, jolla oli oma yritys. Tuohon aikaan tekniikka meni eteenpäin erittäin nopealla vauhdilla, ja oli joko pakko pysyä mukana kehityksessä tai hävitä näyttämöltä. Grafiikan tulostamisen siirtäminen tietokoneilla tapahtuvaksi tapahtui nopeasti, ja isäni tarvitsi jonkun, joka voisi oppia täysin uuden grafiikantulostustavan.
Olin juuri päässyt lukiosta enkä edes tiennyt, mitä korkearesoluutioinen tai matalaresoluutioinen kuva tarkoittaa. Joten minun oli lähdettävä kouluttautumaan Tukholmaan ja oppimaan grafiikan tulostamista tietokoneilla, minkä jälkeen isäni opetti minua jatkuvasti ”vanhan koulun” toimintatavoista. Isäni painotekniikkaa koskeva asiantuntemuksen, oma alaa koskevan kasvavan ymmärrykseni sekä tietotekniikkataitojeni avulla pääsimme teknologisen murroksen yli, johon monet muut yritykset sortuivat.
Sittemmin olen jatkuvasti vain tehnyt työtä ja kehittänyt graafisen alan taitojani eri tavoilla ja eri yrityksille. Hieman yli kaksi vuotta sitten aloitin Formacissa graafisena suunnittelijana. Formac-työroolissani autan asiakkaitamme saamaan viestinsä läpi parhaalla mahdollisella tavalla graafisesti, kun tulostamme heidän viestinsä heille.
Mikä työssäsi on vaativinta ja kehittävintä?
Jokainen tilanne on yksilöllinen. Joskus asiakas haluaa tarkasti määritetyn tuloksen, ja he toimittavat meille hyvin vektoroidut grafiikat ja selkeät ohjeet. Silloin on vain varmistettava, että tuote on mahdollista tulostaa asiakkaan toiveiden mukaisesti ja että tulos on hyvä.
Mutta yleisin skenaario on se, että asiakkaalla on mielessään jotain, jota hän ei osaa oikein pukea sanoiksi, eikä hänellä ehkä ole logoa tai grafiikkaa sellaisessa muodossa, joka voitaisiin tulostaa siten, että saataisiin aikaiseksi jotakin. Juuri näissä tilanteissa on tärkeää olla luova ja laatia ehdotuksia, vektoroida grafiikkaa ja tunnistaa fontit sekä paljon muuta. Tässä on oma henkilökohtainen haasteeni ja kehitystarpeeni. Ja teen tätä työtä itse, asiakkaan kanssa sekä Formacin myyjän kanssa.
Kerro vähän siitä, mitä tapahtuu, kun grafiikka on tulostettava ja asiakkaalla on vain pelkkä idea asiasta
Se, miten tämä prosessi menee riippuu hiukan siitä, millaiselle materiaalilla aiomme painaa ja mitä painotekniikkaa aiomme käyttää. Tuottamani painolaatta on täysin tähän tarkoitukseen mukautettu.
Mutta jos haluaa vähän yleistää, prosessi alkaa siitä, että varmistutaan, että voimme käyttää sitä grafiikkaa, jonka asiakas on lähettänyt meille. Useimmiten logoa. Ellei sitä ole vektoroitu, vektorointi on tehtävä, eli on ”piirrettävä” grafiikka uudestaan niin, että se muodostuu linjoista pisteiden sijaan. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme tulostaa grafiikan miten pienessä tai suuressa koossa tahansa ilman, että laatu huonontuu. Vektorointi itse voi joskus olla erittäin monimutkaista ja aikaa vievää riippuen täysin siitä, miltä grafiikka näyttää.
Jos painotuotteessa on irrallisia tekstejä, meidän on joko löydettävä oikea kirjasinlaji tai tunnistettava jo painetussa materiaalissa oleva kirjasinlaji, kuten joskus voi käydä. Kirjasinlajien tunnistamiseen Formacilla on ohjelmistoja ja kirjastoja, joiden avulla voimme tunnistaa kirjasinlajin tarkalleen tai löytää hyvin samankaltaisen kirjasinlajin.
Sitten myös käyttämämme värinmääritys voi joskus olla yksinkertaista, mutta joskus myös hyvin monimutkainen prosessi ja painotekniikasta riippuvainen. Tällä tavoin voimme olla varmoja koko prosessin ajan, että käytössä on oikeat profiilit ja että fyysisestä painotuotteesta tulee sellainen, jonka asiakas tulee näkemään (oikovedos). Tallennamme myös fyysisesti kaikki asiakkaillemme painetut tuotteet pitkäksi aikaa, jotta voimme tarvittaessa tarkistaa, miltä tuotteen itse asiassa tulisi näyttää.
Meillä on tuhansia fyysisiä painotuotteita
Sitten kaikki on vain yhdistettävä, sijoitettava oikein ja varmistettava, että tulos näyttää hyvältä. Lähetämme sitten oikovedoksen (kuvaesimerkin) asiakkaalle, jotta asiakas näkee, miltä painotuote tulee näyttämään. Lähetämme myös usein asiakkaalle yhdellä kertaa useita oikovedoksia, jolloin asiakkaalla on valinnanvaraa.
Esimerkki vedoksen käsittelystä
Mahdollisten muutosten ja muokkauksien jälkeen, saadaan sovittua vedos hyväksytyksi. Hyväksyttyä vedosta valmistelen tuotantoon sopivaksi, painotekniikka ja materiaali johon painetaan määrittelee mitä informaatiota vedoksen tulee sisältää. Tämä voi esimerkiksi olla leikkuulinjoja kun tarroja leikataan heti painatuksen jälkeen haluttuun muotoon.
Hyväksytty vedos, painoaineistot, logot, fontit jne. tallennetaan Formacin aineistokirjastoon. Monesti asiakkaamme toistavat tilauksen, samalla painoaineistolla. Tänä päivänä meillä on tuhansittain painoaineistoja aineistokirjastossa, tämäkin vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja päivittämistä. Aineistokirjastossa ei saa olla vanhoja tai poistuneita vedoksia.
Jos haluaisit tuoda esiin jotain Formacista, joka ei ehkä ole yleisessä tiedossa, mikä se olisi?
En usko monenkaan tietävän miten laajasti voimme tuottaa painotuotteita. Huikean painotekniikka-osaamisen, myynti- ja graafisen osaamisen ohessa on meillä erittäin monipuolinen ja laaja painokonevalikoima. Meidän konevalikoimasta löytyy mm. moni-rulla offset, tasotulostin, siirtokuvakone, leikkuukoneet, laminointikone ja dome -kone jolla luodaan 3D-efektejä. Voimme toteuttaa suurimman osan töistä omassa tuotannossamme, olipa sitten kyseessä korkearesoluutioiset muutaman millimetrin kokoisista aina useamman metrin kokoisiin. Ja, jos ei meidän koneet pysty johonkin työhön, onnistuu se meidän yhteistyökumppaneiden koneilla.