Sähköautot korjaamolla

Sähköautot korjaamolla

Sähköautot verstaalla - kuuma tai jopa tulikuuma aihe. Bil Swedenin viimeisimmän analyysin mukaan vuonna 2030 80 prosenttia autoista tulee olemaan ladattavia (1). Tämä asettaa suuria vaatimuksia koko autoalalle ja etenkin autonkorjaamoiden turvallisuudelle.

Ladattavien ajoneuvojen kysyntä on kasvanut viimeisen vuoden aikana noin 35 prosentilla vuoteen 2018 verrattuna. Kun sähköajoneuvojen lukumäärä liikenteessä kasvaa, niiden riski joutua onnettomuuksiin kasvaa samalla tavalla kuin muidenkin ajoneuvojen. Onnettomuuden sattuessa yksi suurimmista riskeistä on se, että litiumioniakku vaurioituu ja pahimmassa tapauksessa syttyy palamaan. Juuri tämä paloriski erottaa sähköauton perinteisiä polttoaineita käyttävistä autoista.

Vaurioituneet sähköautot vaativat erilaista turvallisuuskäsittelyä
Tutkimus, jota muun muassa Ruotsin Energiavirasto on rahoittanut, osoitti äskettäin, että sähköauton paloriski on erilainen kuin tavanomaisilla polttoaineilla toimivien autojen (2). Vaara on suuri ennen kaikkea ennen kuin vaurioitunut akku syttyy palamaan. Akun mallista ja vaurion laadusta riippuen tämä aika voi olla useita päiviä onnettomuuden jälkeen. Tutkimuksessa todetaan, että vaurioituneiden sähköajoneuvojen käsittelyssä tarvitaan uusia ratkaisuja sekä annetaan ohjeita ja suosituksia korjaamoille sitä koskien, miten sähköajoneuvoja tulee käsitellä.

Ensimmäinen tärkeä askel on lisätä sekä ajoneuvoja onnettomuuspaikalta hakevien että korjaamossa ajoneuvoja käsittelevien työntekijöiden tietotasoa. On myös tuotava esiin turvallisuutta lisäävää laitteistoa. Tärkein seikka palon leviämisen estämisessä on kuitenkin vaurioituneen sähköajoneuvon sijoitus.

Ruotsin Energiaviraston tekemän tutkimuksen mukaan sähköajoneuvot tulisi sijoitta ulkotiloissa yli kymmenen metriä pitkän turvaetäisyyden päähän lähimmästä rakennuksesta tai palavasta materiaalista. Käytännössä tätä on vaikea toteuttaa monessakin verstaassa, koska verstaiden tulisi pystyä asettamaan useiden satojen neliömetrien pysäköintialue vain muutaman ajoneuvon käyttöön samalla kun verstaiden pitäisi pystyä varmistamaan, että luvattomat henkilöt eivät pääse tekemisiin ajoneuvojen kanssa.

Muunlaisia metodeja ja turvallisuusjärjestelmiä on pakko löytää. Tällä hetkellä Ruotsissa ei ole asiaa koskevaa lainsäädäntöä, mutta sekä pysyvästi asennettuja että liikkuvia sammutusjärjestelmiä sekä eristämistapoja koskevia ideoita ja tuotteita on jo olemassa. Monet korjaamoista ovat tietoisia ongelmasta ja ne ovat alkaneet investoida suoja- ja turvalaitteisiin etenkin sellaisilla alueilla, joilla sähköajoneuvoja on keskimääräistä enemmän.

(1) http://www.bilsweden.se/i-debatten/bilsweden_tycker/med-ratt-stod-kan-8-av-10-bilar-vara-laddbara-ar-2030
(2) http://ri.diva-portal.org/smash/get/diva2:1372568/FULLTEXT01.pdf

Kirjaudu tilillesi

Unohditko salasanasi?

Ei tiliä? Luo se tässä
    Ei löydy suosikkeja listaltasi

    Ostoskori

    Tyhjennä ostoskori
    Ostoskorissasi ei ole tuotteita